Hoe meerdere email domeinen instellen bij Exchange 2010

Hoe meerdere email domeinen instellen bij Exchange 2010

In Exchange 2010 is het mogelijk om e-mails van meer dan één SMTP domain te accepteren. Dit is vooral handig wanneer je meerdere onderverdelingen binnen je organisatie hebt of wanneer je van e-mail domain wilt veranderen, maar toch de oude e-mails wilt kunnen blijven ontvangen.



Wat zijn de vereisten hiervoor?
– Elk SMTP domain moet een publiek DNS MX record hebben;
– Send en Receive connectors moeten geconfigureerd zijn voor Internet gebruik, zodat personeel naar buiten kan mailen en externe mails kan ontvangen. Meer hierover kun je terugvinden bij het Netwerkimplementatie document van het Jessa project.

Hoe doen we dit nu?
Eerst moeten we de gewenste SMTP domeinen toevoegen in onze Exchange 2010 server, voordat we hiervoor e-mails kunnen ontvangen. Dit doen we als volgt:

– Ga naar Start => All Programs => Microsoft Exchange Server 2010 => Exchange Management Console;
– Druk op het plusteken bij “Organization Configuration” en selecteer vervolgens “Hub Transport“;
– Open het tabblad “Accepted Domains“;
– Rechtermuisklik op het witte lege gedeelte en klik op “New Accepted Domain“;
– Geef in dit nieuwe venster bij ‘Name‘ een naam in voor het gewenste domein. In het “Accepted Domain” veld geef je het SMTP domeinnaam in (bv. contoso.be) en selecteren we het bolletje van “Authoritative Domain. E-mail is delivered to a recipient in this Exchange organization.“;
– Klik op ‘New‘ om het domein toe te voegen.

Wanneer we onze gewenste e-mail domeinen hebben toegevoegd, moeten we nog een nieuw e-mail adress policy aanmaken om e-mails van deze domeinen te kunnen ontvangen. Dit doen we als volgt:

– Open het tabblad “E-mail Address Policies“, net naast het “Accepted Domains” tabblad;
– Rechtermuisklik op het witte lege gedeelte en klik op “New E-Mail Address Policy“;
– Typ bij ‘Name‘ een gewenste naam voor de policy. Selecteer het bolletje bij “The following specific types:” en plaats een vinkje bij “Users with Exchange Mailbox“;
– Klik op ‘Next‘ om verder te gaan;
– In dit venster klikken we simpelweg op ‘Next‘;
– Hier klikken we nu op het groene plusteken van ‘Add‘ ;
– Plaats een vinkje bij “E-mail address local part” en selecteer “Use alias“;
– Selecteer “Select the accepted domain for the e-mail address” en druk op ‘Browse‘. Selecteer hier je gewenste e-mail domein. Doe dit totdat je alle gewenste domeinen hebt toegevoegd;
– Klik op ‘OK‘ en vervolgens op ‘Next‘ om de configuratie verder te zetten;
– Klik nogmaals op ‘Next‘;
– Klik nu op ‘New‘ om de policy aan te maken;
– Klik nu op ‘Finish‘ om de configuratie af te ronden.

Vanaf nu zullen al je gebruikers hun e-mails van hun ander maildomein ontvangen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *